Dora'dan soru önergesi: Noel Baba neden ötekileştiriliyor?

Milletvekili Erol Dora, bir lise kitabında yer alan ve Noel Baba'yı 'kültür emperyalizmi ürünü' olarak tanımlayan metni meclis gündemine taşıdı, ‘Noel Baba ve Dede Korkut neden karşı karşıya getiriliyor?’ diye sordu.

HDP Mardin milletvekili Erol Dora, lise 1. sınıf sosyal bilimler ders kitabında yer verilen bir okuma parçasında “Çocukluğumuzdan beri gördüğümüz Noel Baba kültürü bize hitap etmemekte ve geleneklerimizi yansıtmamaktadır. Onun yerine Türk Edebiyatının şaheserlerinden olan “Dede Korkut Hikayeleri” tüm Asya’da hatta dünyanın pek çok ülkesinde bilinmekte ve tanınmaktadır” ifadelerini meclis gündemine taşıdı.

“Noel Baba Yerine Dede Korkut” başlıklı okuma parçasında Noel Baba, ‘batıya mal olmuş sembol’, Dede Korkut ‘ bizi biz yapan değer’ olarak tanımlanıyor, Noel Baba için ‘bize hitap etmemekte ve geleneklerimizi yansıtmamaktadır’ deniyor.

Okuma parçasında Noel Baba ‘kültür emperyalizmi’ ürünü olarak tanıtılırken, “Farklı bir kültürün sembolü olan Noel Baba’yı anlatmak, tanıtmak yerine çocuklarımıza kendi kültürel mirasımız olan Dede Korkut’u anlatmak ve tanıtmak daha iyi olur” deniyor.

Dora, Milli Eğitim Bakanı Avcı’nın yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde, Türkiye’de yaşayan Hristiyan vatandaşları hatırlatarak, “yurttaşlarımızın bir bölümü için önemli bir sembol olan “Noel Baba”nın bir ders kitabında ötekileştirilmesinin nedeni nedir?’ diye sordu.

Soru önergesinde yer alan sorular şöyle: 

1. Bakanlığınızca bastırılan ve Liselerde okutulan söz konusu sosyoloji ders kitabında yer alan bu metnin öğrencilere okutulması ve akabinde tartışmaları amacıyla öğrencilere yöneltilen sorunun sosyolojik ve pedagojik maksadı nedir?

2. Öğrencilerimize önemli bir tarihsel niteliğe sahip olan Dede Korkut’un önemi anlatılmaya çalışılırken; Dede Korkut’u Noel Baba ile karşılaştıran, Dede Korkut’u “bize has bir sembol”, Noel Baba’yı ise “farklı bir kültürün sembolü” olarak göstermenin gerekçesi nedir? Burada “bize has bir sembol” ve “farklı bir kültürün sembolü” ifadeleriyle anlatılmak istenen nedir?

3. Okuma metninde Türk Kültürü’nün önemli bir sembolü olarak tanıtılan Dede Korkut’un çocuklara yeterince anlatılmıyor olmasının gerekçesi olarak Noel Baba’nın sunulmasının gerekçesi nedir?

4. Bilindiği gibi Noel Baba Hristiyanlık inancına mensup insanlarca önemli kabul edilen bir semboldür. Yurttaşlarımızın bir bölümünün Hristiyanlık inancına mensup olduğu da bilinmektedir. Dolayısıyla okullarda eğitim gören öğrencilerimizin bir kısmı Hristiyanlık dinine mensuptur. Bu gerçeklikten hareketle yurttaşlarımızın bir bölümü için önemli bir sembol olan “Noel Baba”nın bir ders kitabında ötekileştirilmesinin, Türk kültürünün gelişimine bir engel olarak gösterilmesinin, kültür emperyalizminin bir parçası olarak gösterilmesinin, “biz” kategorisinin dışına itilmesinin sosyolojik ve pedagojik gerekçesi nedir?

5.Metinde geçen “Farklı bir kültürün sembolü olan Noel Baba’yı anlatmak, tanıtmak yerine çocuklarımıza kendi kültürel mirasımız olan Dede Korkut’u anlatmak ve tanıtmak daha iyi olur” ifadesini okuyan Hıristiyanlık dinine mensup bir Lise öğrencimizin maruz bırakıldığı dışlanmışlık, aşağılanma ve ötekileştirilme gibi negatif duyguların yol açacağı psiko-sosyal travmalar nelerdir?

6. Söz konusu metni okuyan ve Hristiyan olmayan bir lise öğrencimizin “farklı” inançsal ve kültürel kimliklere karşı geliştireceği önyargılar ve negatif tutumlar nelerdir?

7. Lise sosyoloji ders kitabında yer alan bu metnin öğrencilerimizde toplumsal barış, kültürler arası diyalog, eşit yurttaşlık, kültürel kimliklere saygı gibi evrensel değerleri geliştirebileceğine inanıyor musunuz?

8. Bakanlığınızca onaylanarak öğrencilerimize okutulan ders kitaplarında yer alan ve yukarıda sunulan metinle benzer mahiyette; kültürler arası negatif tutum ve davranışlara yol açabilecek, ötekileştirici, önyargıları arttırıcı ve nefret söylemleri barındıran argüman ve üsluplarla kaleme alınmış, yurttaşlarımızın mensup bulundukları farklı etnik, inançsal ve kültürel kimlikleri itibarsızlaştıran, bu kimliklere negatif anlamlar yükleyen metinlerin tespit edilerek ders kitaplarından çıkarılması yönünde bir çalışmanız bulunmakta mıdır? Bu çalışmalarınızın muhtevası nedir?



Yazar Hakkında