Makyaj söz konusuysa, öğrenmenin sonu yok

Reklam, defile ve sinema dünyasında aranılan ismi makyöz Eva Uzungör, mesleğine âşık, yeni şeyler öğrenmekten mutlu olan bir iş kadını. Hobi olarak başladığı bu alanda kendini geliştiren Uzungör, kendi adını taşıyan stüdyosunda ve üniversitelerde radyo televizyon sinema öğrencilerine ders veriyor. Eva Uzungör’le mesleğinin sırları ve çalışmaları hakkında söyleştik.

ALİDA ÖZSİMONYAN
alida.ozsimonyan@gmail.com

  • Güzellik sektörüne girmeye nasıl karar verdiniz?

12 yıl önce özel hayatımda yaşadığım bazı sorunların etkisiyle kendimi yalnız hissettiğim bir dönemde bir şeyler yapmam gerektiğini düşündüm. Hem kendimi oyalamak için hem de hobi olarak Esse Güzellik Kursu’na gittim. Orayı bitirdikten sonra ve Derya Ergün Makeup Studio’da 2 aylık bir eğitim aldım. İki yıl ekip çalışmasıyla birlikte çalıştık ve sonra da kendi başıma sektöre atıldım. Sinema sektörü, reklam filmleri, defileler ve kataloglarda makyözlük yapıyorum. Hobi olarak başladığım sektörde zaman içerisinde profesyonelleştim.

  • Bugüne dek yaptığınız çalışmaları kısaca bizimle paylaşır mısınız?

Birçok sinema ve reklam filminde çalıştım. Bu sektöre atıldığımda ilk çalıştığım film, Oğuz Eruzun’un yönetmenliğini yaptığı ‘Can’ filmiydi. Zeki Alasya, Tuğçe Kazaz, Nurseli İdiz kadrosuyla atıldım sektöre. Daha sonra sinema, reklam filmleri vs. arka arkaya geldi.  ‘Dünyayı Kurtaran Adamın Oğlu’, Amerikalıların Türkiye’de çektiği ‘Rosewater’ filminde çalıştım. ‘Anush’ operasının, ‘Gomidas’ın, ‘Kaybolmayan Çocuklar’ın makyajlarını ben yaptım. Yabancılarla uluslararası 2005 Universiad Olimpiyat açılışlarında çalıştım, çok iyi bir işti.

  • Bugüne kadar birçok ünlü isimle çalıştınız. Kimlerle çalışmak sizi heyecanlandırdı?

Tuğçe Kazaz, Şebnem Schaefer, Esra Erol, Tülin Şahin gibi birçok mankenle çalıştım. Fakat en çok Zeki Alasya, Haluk Bilginer ve Hülya Avşar ile ilk çalıştığım zaman heyecanlanmıştım. Farklı senaryolarda onlarla çalışacağımı öğrendiğimde bu beni çok mutlu etmişti. Sinema filmlerinde tiyatro sanatçılarını kendime daha yakın görüyorum.

  • Üniversitelerde makyaj dersleri de veriyorsunuz. 

Radyo televizyon ve sinema bölümünü bitiren öğrencilerin çalışma alanı dizi ve film setleri. Ya yönetmen adayı, yapımcı olacak ya da kamera arkasında yer alacaklar. Set ekibiyle çalışıldığı zaman mutlaka makyaj bilmeleri gerekiyor. Onlara seminerler veriyorum ve öğrenci olarak bana geldiklerinde eğitim veriyorum. İstanbul Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Haliç Üniversitesi, Kadir Has Üniversitesi’nde, radyo televizyon ve sinema bölümü olan üniversitelerde 2 yıldır derslere giriyorum.

  • Defilelerde, setlerde doğal makyajlar şov makyajlar, teatral makyajlar uyguluyorsunuz. Bunların dışında plastik ve efekt makyajlarından bize biraz bahseder misiniz?

Plastik makyajı biz daha çok sinemada kullanıyoruz. Et malzemelerinden kalıp dökülerek yapılıyor. Oyuncu bize gelir, senaryoda oynanacak karaktere göre yüzüne kalıbı dökeriz, kalıba yüzünü döktükten sonra birtakım işlemlerden geçer. O kalıbın içine önce silikon dökülür, sonra kalıp alınır ve et malzemesi dökülür ardından normal heykel gibi ağız burun hepsiyle o karakterin ifadesi verilir. O yapıldıktan sonra sinemada 4 saat boyunca kişinin yüzüne yapıştırılır ve makyajı yapılır. Fakat bunun için çok dikkat etmek gerekir, yüzüne zarar verilebilir ve yapım aşamasında alçı dökülürken burun kapatılırsa oyuncu nefes alamaz. Efekt makyajlarındaysa kanlar, plastolar var, doğal yaşlandırmada kullandığımız makyajlar var. Sektöre girilince kendini geliştirmek istiyor insan.

  • Çok keyifli olmalı. Malzemeler nasıl yapılıyor? Dışardan mı alınıyor, yoksa siz mi yapıyorsunuz?

Evet oldukça keyifli. Malzemeleri dışarıdan alırken zamanla kendim yapmayı öğrendim. Kel kafa yapmayı, kan yapmayı, yara ve kesikler için plasto yapmay, yanık için kullanılan malzemeleri yapmayı öğrendim. Mesela parçalanmış bir beyin yapmak için, bir manken kafası alıp onun üstünü kesip içine karpuzları ve ekmek kırıntılarını doldurup, üstüne de kan döküp pıhtı kanlarla efekt verdiriyoruz ve parçalanmış bir beyin yapıyoruz. Bunlar zaman içerisinde öğreniliyor.

  • Defileler, sinema, dizi setleri olarak ayırdığımız zaman sizi görebileceğimiz yerler ağırlıklı olarak neresi?

Sinema setlerinde tiyatro sanatçılarıyla çalışırken görebilirsiniz, çünkü onlarla çalışmayı daha çok seviyorum. Ben işimi seviyorum tüm makyajları yapmak bana keyif veriyor. Ben on saat durmadan, hiç yorulmadan çalıştığımı biliyorum ki o yaraları, kesikleri yapmak için hayal gücü gerekiyor. Onların da tekniği var. Mesela oyuncunun vücudundaki bir kesiğin neyle kesildiği çok önemli.

  • Teknik konusundaki bilginiz oldukça yüksek. Kesikler konusunda nereden eğitim aldınız?

İki yıl önce Osman Tolga’nın ‘HTR 2b’ filminde adli tıp uzmanıyla çalıştım. Kanın hangi damardan fışkırdığını, hangi damardan aktığını, bir yanığın aşamalarını, uyuşturucu içenin hangi aşamadan geçip yüzünün en son ne hale geldiğini öğrendim.

  • Peki günlük hayata dönersek, sonbahar-kış aylarının makyaj trendi nedir? Bu sezon hangi tonlar patlama yaratacak?

Doğal makyaj, yani makyajlarda abartı yok. Renk tercihlerinde kişinin saçı, kıyafetine uygun olmalı. Hepsi bir bütündür. Mesela kişi gündüz yeşil bir far sürecekse de yeşilin en hafifini seçmeli. Kıyafetlerde nasıl ki kişi kendine yakışanı giyerse, makyajda da aynı şey yapılmalı, yüzüne yakışmayan trend diye kullanılmaz.

  • Makyaj öğrenmek isteyen bir kişide teknik bilgi yüzde kaç, el becerisi yüzde kaç olmalı?

Bir makyaj yapmadan önce, mutlaka detay bilgisi gerekiyor. Ben resim yapmayı bilmem fakat makyajı yaparken her şey bir kenara, sanki çok profesyonel bir ressammışım gibi o kişinin yüzünü alıp istediğim ifadeyi verebiliyorum. Bu noktada hayal gücü çok önemli, yüz şekli, göz şekli bunların hepsinin tekniğini bilmek gerekir. Fırça bizim ana maddemiz. Hepsinin ayrı kullanım yeri var. Makyaj sanatçısı her fırçayı her yerde kullanmamalı. Dolayısıyla şöyle söyleyeyim: Tekniği %100 bilmesi gerekiyor, el becerisinin ise %30 olması yeterli.

  • Önümüzdeki günlerde yeni bir projeniz var mı?

Eylül ayında çekilecek bir film var. Yunanistan ekibi ile çalışılacak. Filmin ismi henüz belli değil. Mübadele zamanı 8 yaşındaki Türk bir kız Yunanistan’a kaçırılıyor, ailenin bütün malları alınıyor elinden ve 52 yaşında İstanbul’a geri dönüyor. Filmin konusu bu. Tabii kadın İstanbul’a yaşlanmış olarak geliyor. 8 haftada çekilecek bir film. Çekimler Atina ve İstanbul’da olacak. Oyuncular Yunanistan’dan geldi, makyaj provalarını yaptık. Yabancılarla çalışmak zaten keyifli.

Makyajda iki ayrı bölüm eşit olduğu zaman makyaj kişiyi çirkinleştirir

  • Günlük hayattaki makyajda yaygın olarak yapılan hatalar nelerdir?

Teknik bilmedikleri için birtakım hatalar dikkatimi çekiyor. Göz makyajında gözü kaldırmak yerine düşürebiliyorlar. Mesela ince dudağa kırmızı ruj sürmek çok yanlış. Koyu renkler, her zaman geriye çeker. İnce dudakların daha hafif tonları kullanmaları gerekir. Bir de bunun tekniği var mesela dudak kenarına beyaz kalem çekildiğinde kalem dudakta hafifletildiği zaman onun üzerine açık renk bir ruj dudağa daha dolgun bir görünüm verir. Açık renkler her zaman öne çıkartır. Keskin hatlar yapılabilir. Şakakları geriye çekip yanaklara allık yapıldığında keskin bir hat elde edilir. Defilelerde, katalog çekimlerinde kullanırız. Buna “Karakteristik Makyaj” deriz.

  • Gündüz ve gece makyajı sizce nasıl olmalı?

Gündüz makyajı sade olarak kullanılmalı. Açık renk rujlar, açık renk farlar yani çok doğal ama gece makyajında istenildiği kadar simler kullanılabilir, istenilen renkte farlar sürülebilir, eyeliner keskin hatlarla daha abartılı çekilebilir. Ama gündüz o eyeliner’ı kullanıp bir kırmızı ruj sürmek çok abartı olur. Asla göz ve dudak makyajı aynı ağırlıkta olmamalı. İki taraf eşit olduğu zaman makyaj kişiyi çirkinleştirir. Her şeyden  önce kişi kendi yüzünü tanımalı. Baz’ı yaparken gölgelemeyi yapmalı göz şekline uygun makyaj yapmalı.

‘Cemaatten gençleri sektöre yöneltmek istiyorum’

  • Dört ay önce açtığınız Eva Uzungör “Make Up Studio” hakkında biraz konuşabilir miyiz? Şu an öğrenci kitlesi nasıl?

Öğrencilerim var kontenjanlarımız açık. Öğrenci alımına devam ediyorum. Aslında benim bir diğer amacım, bizim cemaati de bu mesleğe yönlendirmek. Fakat bana göre bu meslek B şıkkı. Herkesin bir işi olabilir ama bir gün benim gibi kendini burada da bulabilir, çünkü bütçesi çok iyi. Sektörün içinde bizim cemaatten Leda Yamak vardı. Kendisi emekli olunca bir tek ben kaldım. Ben de istiyorum ki üniversiteye gitmeyen gençlerimiz bu işi öğrensinler, bir gün mutlaka yapabilirler. Öte yandan bu, gecesi gündüzü olmayan yorucu bir meslek. Sektörde biraz da bu işi bildiğini göstermek gerek. Burada eğitim verirken öğrencilerime makyajın dışında sektörde sinemada nasıl çalışıldığını, bir sinema setinde ne yapılması gerektiğini de öğretiyorum. Ben öğrencilerimi asistan olarak sete de götürüyorum ve eğitime orda da devam ediyorum. Makyaj takibi yapmak gerekiyor, yönetmenin yanında durmak, monitör takibi yapmak, oyuncudan gözlerini ayırmaman gerekiyor. Çünkü rekabet var bizim sektörde, kendin uğraşıp adım adım öğreneceksin. Studio’mda verdiğim eğitim; makyaj teknikleri, doğal makyaj, plastik makyaj ve efekt makyaj.

  • Bu sektöre girmek isteyen kişilere vereceğiniz tavsiyeler nedir?

Bu iş sürekli araştırma yapmayı gerektiren bir iş. Özellikle Fransızları çok sık takip etmek gerekiyor. Onlar makyajı çok iyi yapıyorlar. Bizim sektörde eğitimde sınır yok. Ben 12 yıldır bu sektördeyim her yıl çıkan yeni ürünleri, değişen sistemleri takip eder öğrenirim. Makyaj; efekt ve plastik makyajı da kapsadığı için vücut anatomisi mutlaka öğrenilmeli. Sektörde çalışmak isteyen gençlerimiz özel eğitim veya kendilerine doğru makyaj yapmak isteyen herkes  de   günlük makyaj eğitimleri için bana gelebilirler. Sektöre girmek hiç zor değil. Bana bir iş gelir, ben başka sette olurum öğrencilerimi ya da arkadaşlarımı o sete yönlendiririm. O, sete gider, orada kostümcüsü, sanatçısı, ışıkçısı hepsiyle beraber olur. O set bittikten sonra farklı setlere giderler. Mutlaka onlardan biri, o kişiyi hatırlar ve iş gelir. Bu şekilde de çevre genişler. Sadece biraz tırmalamak gerek ve kesinlikle duruş net ve güçlü olmalı. Makyaj yapmak benim çocuklarımdan sonraki tek dünyam.

Eva Uzungör Make Up Studio: Sinanpaşa Mah. Şair Veysi Sok. Basri Özkan Apt. No:1 D:2  Beşiktaş
Tel: 05324577758
02122363603

Etiketler

makyaj Eva Uzungör