TİYATRO
Tiyatromuz yaşayacak mı?
Türkiye’yi Mart ayında vuran salgın ülke genelindeki tüm kültür-sanat ve eğlence faaliyetlerini durdurmuştu. Başlangıçta kimileri “Bir aya düzelir, sahneler açılır” derken, kimileri de sezonun bittiğini söylüyordu. Biz de iptal olan tiyatro oyunlarımızın ardından gözü yaşlı bir şekilde el salladık. Sonra gözümüzdeki yaş kurudu, durumu kabullendik fakat bir türlü çözülmeyen belirsizlik yüzünden el sallamaya devam ediyoruz. Tabii, bu durum sadece Türkiye’deki tiyatro camiasını değil, dünya tiyatrosunu da etkiledi.
Mahallemizin asi delikanlısı: Kader Can
Bam İstanbul’un yeni oyunu ‘Kader Can’, 15 Aralık’ta seyircisiyle buluştu ve kısa sürede ilgiyi üzerine toplamayı başardı. Murat Mahmut Yazıcıoğlu’nın yazıp yönettiği tek kişilik ve tek perdelik oyunda Kader Can karakterini ve onun hayatına değen birçok farklı kişiyi Deniz Karaoğlu oynuyor.
Unutmamanın önemini hatırlatan oyun
Yersiz Kumpanya’nın ilk projesi olan ‘Unutulan’, prömiyerini 11 Mart’ta İkinci Kat’ta yaptı. Elif Ongan Tekçe’nin yazdığı, Sanem Öge’nin yönettiği iki kişilik oyunun karakterleri Mari ve Nıvart, Elif Ongan Tekçe ile Burçak Karaboğa Güney tarafından canlandırılıyor.
‘Yaşananların OHAL’den sonra da hatırlanması gerek’
Söyleşi dizimizde, bu hafta, Oyuncular Sendikası üyelerinden Sercan Gidişoğlu, Serdar Orçin ve Sermet Yeşil’le, tiyatro üzerindeki sansür tehdidine ve sendikanın geçmişine dair konuştuk.
‘Tiyatro seyircisi dizi seyircisine dönüşüyor’
‘OHAL gölgesinde tiyatro’ söyleşi dizimizin üçüncü haftasında, 2015’te kurulan Kadıköy Theatron’u konuk ediyoruz. Theatron’un kurucuları arasında yer alan Cazu Tiyatro ekibinden Behiç Cem Kola ve Kadıköy Sanat Tiyatrosu’ndan Salih Usta’yla tiyatronun güncel sorunları üzerine konuştuk.
Kendini arayanların oyunu: ‘Bir Meşrutiyet Faciası yahut Gündüzlerimiz’
Seyyar Sahne’nin, prömiyerini Mart 2017’de yaptığı ‘Bir Meşrutiyet Faciası yahut Gündüzlerimiz’ adlı oyunu sahnelenmeye devam ediyor. Galata Perform’un yeni yazarları gün ışığına çıkarıp tiyatroya güncel metinler kazandırmak amacıyla düzenlediği ‘Yeni Metin Yeni Tiyatro’ atölyeleri sırasında okuma tiyatrosu olarak ortaya çıkan oyunun metni Volkan Çıkıntoğlu’na ait. Yönetmenliğini Celal Mordeniz’in yaptığı üç kişilik oyunda Volkan Çıkıntoğlu, Hakan Emre Ünal ve Doğu Can rol alıyor.
“Otosansür, sansürden daha tehlikeli”
Söyleşi dizimizin ikinci haftasında, 2016’da Kadıköy’de tiyatro yapan birçok grubun bir araya gelerek oluşturduğu Kadıköy Tiyatroları Platformu’nu konuk ediyoruz. Platformun basın sözcüsü Nevzat Süs’le, Kadıköy Tiyatroları Platformu ve ‘Sadece Diktatör’ oyununun yasaklanma sürecinde platformda yaşananlar üzerine konuştuk.
Bir kadının benliğine aradığı keşif yolculuğu: ‘Nora: Bir Bebek Evi’
Norveçli oyun yazarı Henrik Ibsen’in 1879 yılında kaleme aldığı ‘Nora: Bir Bebek Evi’ adlı oyun metni, yazıldığı dönemde büyük tartışmalara sebep olmuş. Sebebi, orta sınıf aile yaşantısı içinde evin süs bebeği haline gelmiş olan Nora’nın, yaşadığı hayatın plastikliğini fark ettikten sonra hem bir anne hem de bir eş olma görevini bırakıp kendini keşfetmek için evini terk eden bir karakter olması. Ibsen, böyle bir kadın karakter yaratarak din, ahlak ve toplum ekseninde idealize edilmiş olan kadın figürünü gerçeklerle yüzleştirerek yerle bir etmiş. Kadının aile içindeki ve erkeğin karşısındaki konumunu eleştirmesi bakımından feminist bir metin gibi görünen ‘Nora: Bir Bebek Evi’, Ibsen’in tabiriyle ‘hümanist’ bir oyun.
Romandan sahneye fırlayan Dirmit
Seyyar Sahne’nin Nisan 2017’den beri sahnelediği ‘Sevgili Arsız Ölüm: Dirmit’ adlı oyun ilgi görmeye devam ediyor. Latife Tekin’in ‘Sevgili Arsız Ölüm’ romanından uyarlanan tek kişilik, tek perdelik oyunda metin düzenlemesi Nezaket Erden ve Hakan Emre Ünal’a ait; yönetmenliği Hakan Emre Ünal, oyunculuğu ise Nezaket Erden üstleniyor.
1919 Kilikyası’nda Ermeni tiyatro yaşamı
Halep doğumlu Ermenistan’da yaşayan tarihçi Bahtiyar Hovagimyan 1915 Soykırımı sonrasında Ermenilerin Halep ve Kilikya’da tiyatro sanatını yeniden yeşertme çabalarına ışık tutan bir makale kaleme aldı.