ARMEN SARUHANYAN
Eğitimde başarı ve okullarımız
Bilindiği gibi, beş lisemiz de merkezi sınavla öğrenci almamaktadır. Liselerimize kayıt olanların tamamına yakını, ilköğretim okullarımızdan mezun olan öğrencilerdir. Ancak bu öğrencilerin akademik düzeyleri, dil yeterlilikleri ve genel öğrenme becerileri arasında doğal olarak farklılıklar bulunur ve bu da ilköğretime oranla akademik açıdan oldukça ağır bir program olan lise öğrenimi açısından sorun yaratabilir. Özellikle de kendi bünyesinde ilkokulu bulunmayan iki lisemiz açısından bu durum eğitim sürecine dezavantajlı bir başlangıç anlamına gelmektedir.
Alternatif bir lise eğitimine ihtiyacımız var
Türkiye Ermeni toplumunda yıllardır dile getirilen ancak bir türlü hayata geçirilemeyen meslek lisesi veya günümüzde adına ne denirse densin alternatif eğitim programı olan bir lisenin, planlanıp hayata geçirilmesi yönünde çalışılmalıdır. Bu lise mevcut okullardan mı dönüştürülmeli? Yoksa sıfırdan mı açılmalı? Bu ayrıca planlanması gereken bir konudur.
‘Eğitimde amaç ve araç birbirine karışıyor’
Türkiye’deki eğitim sistemi özellikle yoğun sınav temposuyla sıkça gündeme geliyor ve eleştiriliyor. İlköğretim öğrencilerinin tabi tutulduğu TEOG sınavı ve bu sınav sisteminin sürekli olarak değiştirilmesi, gerek öğrencileri, gerek eğitimcileri olumsuz yönde etkiliyor. Türkiye’deki ve Ermeni okullarındaki eğitim sorunlarını, uzun yıllar Getronagan, Esayan ve Pangaltı Mıhitaryan liselerinde felsefe öğretmenliği yaptıktan sonra Tıbrevank Lisesi’nde müdürlük görevini üstlenen ve 2015-16 eğitim ve öğretim döneminin sonunda bu görevden ayrılan Armen Saruhanyan’la konuştuk.