“Kültürlerin birbirinden uzaklaştığı bir dünyada, SINOIAN gelenekle modern zamanlar arasında bir köprü kuruyor.” Bu ilkeden hareketle Almanya’da bir moda markası kuran Emin Bolbolian, Ermeni kültüründen ve tarihinden ilham alan eserleriyle ses getirdi. Akademi tozu yutmuş bir modacı olan Bolbolian’la, bu iddialı markayı, SINOIAN’ı konuştuk.
Ermeni kültürünü moda dünyasına taşıma fikri nasıl doğdu?
SINOIAN’ı kurma fikri 2012’de ortaya çıktı. Moda konsepti, tasarımlar, online mağazamız sinoian.com’un yapımı ve moda markasının oluşması bir buçuk senemizi aldı. Modayı ve özgün tarzları her zaman sevmişimdir. 16 yaşındayken kot pantolon, ceket, tişört ve takı tasarlamaya başladım. Üzerinde nakış işleri bulunan kotlar tasarladım; taşlanmış ‘vintage’ görüntüsü vermek için çeşitli ağartma teknikleri kullandım. 18. doğum günümde ilk dikiş makinamı alıp, deneysel işler yapmaya başladım. Okuldaki arkadaşlarım giydiğim kıyafetleri beğenip, kendi kıyafetlerine de el atmamı istemeye başladılar. İlk olarak o dönemde müşteriler için tasarımlar yaptım.
İletişim tasarımı okumuş olsam da, yüksek lisans tezim Ermeni Alfabesi ‘Aypupen’ üstüne. Ermeni nakış işlerine odaklanarak, bu özgün alfabeye bir tasarım unsuru olarak yaklaştım. Örneğin, ‘Tırçnakir’ (Ermeni kuş harfleri) çok popüler; binlerce yıllık geçmişi olan Ermeni kültüründen sanat fışkırıyor. Bir tasarımcı olarak buradaki potansiyeli gördüm; moda ve grafik tasarımına duyduğum aşkı, Ermeni kültürü ve sanatıyla birleştirerek SINOIAN’ı kurmaya karar verdim.
Ermeni kültürünün hangi unsurlarından faydalanıyorsunuz?
Ermeni Alfabesi’nden, eski Ermeni kilimlerinden, khaçkarlardan, mimari yapılardan grafik öğeler kullanıyorum. Eğitimim sayesinde ve Ermeni kültür ve geleneklerini yaşatmaya çalışan bir ailede büyümüş olduğum için, elimde tasarım çalışmalarımda kullanabileceğim çok materyal ve bilgi bulunuyor.
Nelerden ilham alıyorsunuz?
Dünyanın en eski şehirlerinden biri olan Yerevan benim için bir ilham kaynağı. SINOIAN’la birlikte, ‘Yerevan’ ismini, modern görünümlü, yeni bir forma soktuk: ‘Y.R.V.N.’ Bu kısaltmayı koleksiyonlarımızda sıkça kullanıyoruz. Instagram gibi sosyal medya mecralarında #yrvn hashtag’inin giderek popülerlik kazandığını ve zaman zaman dünya genelinde trend yakaladığını görmek çok hoşumuza gidiyor. SINOIAN markasının özü, kadim uygarlıklara ait geleneksel kültür unsurlarını çağdaş moda trendleriyle birleştirmek ve insanlara, kaliteli, canlı ve modern görünümlü etnik sokak tarzı giyimi sunmak. Örneğin, Sevada Koleksiyonu için ünlü sanatçı Sevada Grigoryan’la işbirliği yaparak, onun işlerini özgün bir moda tasarımına dönüştürdük.
Baş tasarımcı Emin Bolbolian
1984’te Almanya’da doğdum. Folkwang Güzel Sanatlar Üniversitesi İletişim Tasarımı Bölümü’nden mezun olduktan sonra grafik tasarımcı ve internet sayfası tasarımcısı olarak kendi işimi kurdum. Tasarım, hep hayatımın bir parçası oldu. Birkaç sene grafik tasarımcı olarak çalıştıktan sonra, Mart 2014’te moda markası SINOIAN’ı hayata geçirdim. Şu anda markanın baş tasarımcılığını ve CEO’luğunu yürütüyorum. E-ticaret, pazarlama teknikleri ve yeni tasarımların geliştirilmesi gibi konularda ailemden yardım alıyorum. SINOIAN’ın bir aile firması olduğu söylenebilir.
Fransız moda devi Hermès’ten ‘Yerevan Harfleri’
Ermeni kültürünü moda sahnesine taşıyan tek marka SINOIAN değil. 1 Eylül 2014’te, Fransız moda evi Hermès, Karen Petrossian imzalı bir fular tanıttı: ‘Yerevan Harfleri’ (Lettres d’Erevan). Ermeni Alfabesi’nin yaratıcısı Mesrob Maşdots’un onuruna tasarlanan fularlar sınırlı sayıda üretilecek ve Nisan 2015’te satışa sunulacak.