Surp Asdvadzadzin coşkuyla kutlandı, Patrik Maşalyan Vakıfköy'deydi

Ermeni Kilisesi'nin beş büyük yortusundan biri olan Meryem Ana’nın Göğe Yükseliş (Asdvadzadzin) Yortusu, dün (17 Ağustos) Türkiye’nin farklı kentlerindeki kiliselerde yapılan ayinlerle kutlandı. Ermeni kiliselerinde yılın ilk hasadına ithafen “Khağoğorhnutyun” (üzüm okuma) töreni de yapıldı ve bereket için dua edildi.

İstanbul’daki kutlamalar Kınalıada’daki Surp Krikor Lusavoriç Kilisesi’nde yapılırken, Türkiye Ermenileri Patriği Sahak Maşalyan, kutlamalar için Antakya Vakıfköy’deydi. Patrik Maşalyan’a Peder Zakar Koparyan eşlik etti.

15 Ağustos Cuma günü Vakıfköy’e varan Patrik Maşalyan’ı, halk davul-zurna eşliğinde karşıladı. Geleneksel tuz ve ekmek takdisinin ardından ‘Hraşapar’ töreni yapıldı.

Törenin ardından Patrik Maşalyan, halk ile sohbet etti. Peder Avedis Tabaşyan, köy muhtarı Berç Kartun, Vakıfköy ve İskenderun kiliseleri vakıf yönetim kurulu başkanları Cem Çapar ve Yusuf Tabaş ile birlikte, depremden zarar gören, yıkılan ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile Valilik tarafından yeniden inşa edilecek evlerin bulunduğu bölgeyi ziyaret eden Patrik Maşalyan, çalışmalar hakkında bilgi edindi.

Aynı gün Patrik Maşalyan, Peder Tabaşyan, Vakıfköy ve İskenderun kiliselerin başkanı ile birlikte Hatay Valisi Mustafa Masatlı’yı ziyaret etti. Görüşme esnasında, bölgedeki üç kilisenin durumu konuşuldu ve Vali Masatlı’ya destekleri için teşekkür edildi.

16 Ağustos Cumartesi günü Patrik Maşalyan, Antakya’ya gitti. 6 Şubat 2023 Hatay depreminde  hasar gören ve yıkılan yerleri, yeniden inşa çalışmalarını ve yeni yapılan binaları inceleyen Patrik Maşalyan, Saint Pierre Mağara-Kilisesi’ni ziyaret etti.

Ziyaretlerin ardından Vakıfköy’de, Patrik Maşalyan riyasetinde geleneksel akşam duası edildi ardından kilise bahçesinde danslar edildi ve geleneksel yedi kazan harisa (keşkek) pişirildi.

17 Ağustos Pazar günü Vakıfköy Surp Asdvadzadzin Kilisesi’nde yapılan Surp Asdvadzadzin Yortusu’nu Peder Avedis Tabaşyan yönetti. Patrik Maşalyan’ın riyaset ettiği ayinde Peder Zakar Koparyan hazır bulundu. Halkın ilgi gösterdiği ayinde vaaz veren Patrik Maşalyan, Yortu hakkında bilgiler verdi.

Kilise’deki ayinin ardından bahçede ‘Khağoğorhnutyun’ (üzüm okuma) töreni yapıldı ve bereket için dua edildi. Ayinin sonunda kazanlarda pişirilen ‘harisa’lar dağıtıldı.

Sevgi sofrasının ardından Patrik Maşalyan ve beraberindeki ekip, aynı gün İstanbul’a geri döndü

Arşivden...

Meryem Ana’nın göğe alınışı

Başrahip Zakeos Ohanyan, Agos’a vediği röportajda Asdvadzadzin yortusunu şöyle tarif ediyor: “Bu yortunun özü, Aziz Bakire Meryem’in göğe alınışıdır. Meryem Ana, oğlu İsa Mesih gibi ölmüş, dirilmiş ve göğe yükselmiş değildir. Yani söz konusu olan, Meryem Ana’nın dirilişi değil, ölmüş bedeninin mezarından alınarak Tanrı’nın Krallığı’na götürülmesidir. İşte biz bunu kutluyoruz.

İsa Mesih göğe çekildikten sonra, öğrencileri ve ilk Hıristiyanlar, Meryem Ana’nın önderliğinde toplanıyorlardı. İsa Mesih fiziksel olarak kilisede olmadığından, öğrenciler ve ilk Hıristiyanlar için Meryem Ana’nın sesini duymak, onunla dua etmek, onun yakınında bulunmak, İsa Mesih’le birlikte olmak gibi bir şeydi.

Elçisel imanımıza göre, Meryem Ana sadece İsa Mesih’in değil, vaftiz olmuş tüm Hıristiyanların da annesidir. İsa Mesih, Haç’ın üzerinde, annesi Meryem Ana’yı en çok güvendiği öğrencisi Yuhanna’ya teslim etmişti ve dolayısıyla, İsa Mesih göğe çekildikten sonra Meryem Ana’yı hep Yuhanna korudu. Meryem Ana çok uzun bir süre Kudüs’teki kilisenin başında oldu ve ileri bir yaşta hayatını kaybetti. Havariler ve ilk Hıristiyanlar Meryem Ana’yı çok büyük bir üzüntüyle, Getsemani bahçesinde mezara koydular. Meryem Ana mezara konurken, öğrencilerden biri başka bir yere İncil’i vaaz etmeye gitmişti. Meryem Ana gömüldükten tam üç gün sonra geri dönen Bartholemeos, bu kötü haber üzerine çok üzülerek, Meryem Ana’nın yüzünü son bir kez görmek istedi. Mezarı açtıklarında mezarın bomboş olduğunu gördüler. O esnada Kutsal Ruh göründü; Allah’ın ruhu, öğrencilerin yüreğine konuştu ve öğrenciler o gün İsa Mesih’in gökten inerek annesinin cansız bedenini Tanrı’nın Krallığı’na çıkardığını anladı.

‘Meryem Ana bereketi simgeliyor’

Başrahip, bu yortuyla üzümün bağlantısını şöyle anlatıyor: “Meryem Ana dünyaya en güzel meyveyi, bütün insanları kutsayan bir meyve olan İsa Mesih’i verdi. Üzüm şaraba dönüşüyor, şarap da bizim için İsa Mesih’in kanını temsil ediyor. Üzümden şarap yapıldığı ve bunu Badarak’ta kullandığımız için, üzüm Hıristiyanlar için özel bir meyve oldu. Meryem Ana bizim için bereketi simgeliyor; o yüzden, Meryem Ana Yortusu’nda bizim için en anlamlı meyve olan üzümü kutsuyor ve yiyoruz. O güne dek üzüm orucu tutuyoruz. Üzüm orucu çok köklü ve halk olarak benimsediğimiz bir şey. Mesele üzüm yiyip yememek değil; önemi, bunu hep beraber yapmamızdan kaynaklanıyor. Ama bu bir üzüm bayramı değildir. Üzüm burada sadece simgesel bir araçtır. Badarak’tan sonra üzümler, ruhani önderler tarafından kutsanır ve dolayısıyla bütün üzüm bağları da kutsanmış sayılır.”

Kategoriler

Toplum