LEVON BAĞIŞ

Levon Bağış

OBUR

Acele et garson!

garson masa iyi manzarayı değiştir 
sırası mı mehtabın yıldız yağmurunun 

Attila İlhan

 

İyi tanıdığınız bir restorana gittiniz, her zamanki siparişlerinizi vereceksiniz, her şey çok güzel ama servis çok yavaş. Her geldiğinizde aynı yavaş hizmet sizi üzüyorsa ne düşünürsünüz? Bu sorunun olağan şüphelileri genellikle bellidir: Garsonlar... Akla ilk gelen, ya az garson çalıştığı, ya da garsonların aylaklık yapıyor olduğudur.

Bu tür şikâyetler, emin olun ki restoran sahibini sizden daha fazla üzer. Ve yine emin olun ki, onlar için de bir olağan şüpheli vardır: Garsonlar...

Geçenlerde Daily Mail gazetesinin yayımladığı bir haberde, giderek daha fazla yerde karşımıza çıkan bu uzayan servis meselesinin çok garip bir nedeni olduğu iddia ediliyordu.

Habere göre, Newyork’lu bir işletmeci kendisine gelen bu yavaş servis eleştirilerini bertaraf etmek için çok uğraşıyor ve çareyi bir danışmalık firmasından yardım almakta buluyor. Firmanın tespiti, kendi akıl yürütmesiyle uyuşuyor: Garsonlarda eğitim eksikliği ve mutfağın yavaş çalışması. Yemeklerin masalara daha hızlı gitmesini sağlamak için personel sayısını artırıyor ve menüdeki bazı ürünleri çıkarıyor ama nafile, sonuç yine yavaşlıktan şikâyetçi misafirler.

Bu şikâyetlerin gün geçtikçe artmasının nedenini anlamak için, restoranın geçmişte ve günümüzde verdiği hizmeti kıyaslamak istiyor ve güvenlik amaçlı çekilmiş video kayıtlarına başvuruyor. Eski video kayıt cihazının içinde unutulmuş olan bir güvenlik videokaseti imdada yetişiyor. Böylelikle 1Temmuz 2004 günü yapılan servis ile 3 Temmuz 2014 günü yapılan servisi kıyaslayabiliyorlar. Ortaya çıkan sonuç epey eğlenceli.

2004 yılında gelip masaya oturan misafirler, menüyü ellerine aldıktan ortalama sekiz dakika sonra sipariş veriyorlar. Başlangıçlar ana yemeklere göre hızlı geliyor ve hesabı ödeyip kalktıklarında, masada ortalama altmış beş dakika geçirmiş oluyorlar.

2014 yılına ait kamera kayıtları ise biraz daha karmaşık. Masaya oturan müşteriler, ilk iş olarak telefonlarını çıkarıyorlar. Etrafın fotoğrafını çekmeyi bitirip sipariş verdiklerinde 21 dakika geçmiş oluyor.

Kamera kayıtlarında, çoğu müşterinin telefonunu garsonlara göstererek bir şeyler sorduğu görülüyor. Sorulan soru, kablosuz internet şifresi. Bu şifrenin temini ve garsonun azat edilmesi bazen beş dakikayı bulabiliyor.

Selfie çekimleri, garsondan rica edilen grup fotoğrafları, bu fotoğrafların beraberce yapılan kritikleri derken, restoran sahibi fark ediyor ki, 2014 yılında restoranına gelen misafirler hem garsonları farklı işlerle epey meşgul ediyor, hem de artık restoranda ortalama yüz on beş dakika geçiriyorlar.

Gittiğiniz restoranlarda yavaşlayan servisin nedeni işten kaçan garson değil, siz ve ‘akıllı’ telefonunuz olmasın sakın?