Ferit Edgü’nün ‘parçalar’ı

AYŞE GÜLEN EYİ 

Ferit Edgü, Türkçe edebiyatın önemli isimlerinden biri. 1950’lerden bu yana üretkenliğini yitirmeyen yazar, birçok türde eser üretti. Onu en çok romanlarıyla tanısak da, öyküler ve şiirler de yazdı. Edebiyata herkes gibi şiirle başladığını ifade eden Edgü, Sait Faik okumanın onu çok etkilediğini ve öyküye yöneldiğini ifade eder. 

‘Parçalar’, Ferit Edgü’nün toplu öykülerini içeren ‘Leş’ kitabının sonunda yer almaktadır. Henüz taslak halde bulunan öyküler -bu durumda olan her öykü gibi- canlanıp okurların zihinlerinde dolaşmak isterler. Ancak bu hiçbir zaman mümkün olmaz. ‘Parçalar’, Ferit Edgü tarafından öyküleştirilmez. Ferit Edgü, “Dileyen okur-yazar, bu parçalardan yola çıkarak, bir öykü, bir roman ya da bir oyun yazabilir. Böylesi bir durumda, ‘herhangi bir hak iddia etmeyeceğimi’ şimdiden belirtirim” der. Bu fikir genç bir edebiyatçının uzun yıllardır içindeydi. Baran Güzel’in hazırladığı ‘Parçalar’, Dedalus Kitap tarafından yayınlandı. ‘Parçalar’da dokuz öykücünün katkısı var. Bahadır Cüneyt Yalçın, Emirhan Burak Aydın, Hakan Bıçakcı, Kerem Işık, Melida Tüzünoğlu, Mevsim Yenice, Okan Çil, Pelin Buzluk ve Sedat Demir Ferit Edgü’nün taslaklarını öyküleştirdiler. Ferit Edgü’nün taslağını oluşturduğu her öykü, farklı bir öykücü tarafından devam ettirilmiş. Belki Ferit Edgü’nün hayal ettiği kurguda ya da bambaşka bir şekilde. Bunu hiçbir zaman bilemeyeceğiz.

Dokuz taslak

Yazarlar taslakları öyküleştirirken; bazılarının Ferit Edgü’nün fikirlerine daha sadık kaldığını, bazılarının ise bambaşka metinler ortaya çıkardığını görüyoruz. Ferit Edgü’nün her okunduğunda ruhun başka bir tarafına temas eden kelimeleri, bu dokuz taslakta da kendini gösteriyor. Aşk, dostluk, ölüm, belirsizlik taslakların genel temasını oluşturuyor. Baran Güzel, “Sevdiğim, edebiyat tarzını beğendiğim yazarlardan yardım istedim” diyor. Yazarların hepsini bir şekilde tanıyoruz aslında. Öykülerini dergilerde sık sık okuduğumuz Emirhan Burak Aydın, ‘Parçalar’da ‘Çevirmen’ adlı öyküyle karşımıza çıkıyor. ‘Edebiyat piyasası’ hakkında bir eleştiri görüyoruz metinde. Metnin dili, kurgusu ustaca oluşturulmuş. Yazarların isimleri öykülerin sonunda yer aldığı için, kendi kendime küçük bir oyun oynadım. Her öyküden sonra yazarın adına bakmadan kime ait olduğunu anlamaya çalıştım. Çok başarılı olamasam da, Emirhan Burak Aydın ve Pelin Buzluk’u tahmin edebildim. ‘En Eski Yüz’ adlı öykü kitabıyla Sait Faik Öykü Ödülü’nün bu seneki sahibi olan Pelin Buzluk, ‘Parçalar’a ‘Teyzemin Sonu’ adlı öyküyle katkıda bulunuyor. Pelin Buzluk’un dili her zamanki gibi yalnızlığın soğuk yanını hissettirirken, bir yandan da insanın içini ısıtıyor.

Parçalar, ‘Balkonda’ adlı öyküyle başlıyor. Okan Çil’in kaleme aldığı öykü, Ferit Edgü’nün hiç düşünmediği bir kurguyla yazılmış olduğu hissine kapılıyorum. Aslında bu durum çalışmanın en güzel yanlarından biri. Bu sayede yepyeni, hareketli metinler karşımıza çıkıyor. Ancak Okan Çil’in öyküde kullandığı senaryo tekniği, tekrarlanan sesler öykünün hızını durduruyor. Bu da okumayı zorlaştırarak, metinden daha az tat almamıza sebep oluyor.

Her öykü, Ferit Edgü’nün ve yazarın dili arasında bir köprü kuruyor. Her yazar, bir ustanın öykülerini devam ettirerek bize yeni ufuklar açıyor. Okuru heyecanlandıran bu çalışmayı hazırlayan genç öykücü ve yayıncı Baran Güzel’e, katkılarını sunan tüm yazarlara teşekkür ediyorum. Okurunun bol olması dileğiyle…

Parçalar
Hazırlayan: Baran Güzel
Dedalus Kitap
104 sayfa.