Mahallemizin asi delikanlısı: Kader Can

Bam İstanbul’un yeni oyunu ‘Kader Can’, 15 Aralık’ta seyircisiyle buluştu ve kısa sürede ilgiyi üzerine toplamayı başardı. Murat Mahmut Yazıcıoğlu’nın yazıp yönettiği tek kişilik ve tek perdelik oyunda Kader Can karakterini ve onun hayatına değen birçok farklı kişiyi Deniz Karaoğlu oynuyor.

Oyun, Kader Can’ın askerlik serüveninin biraz öncesinden başlayıp askerden dönüşüne kadar geçen 12 aylık süreci ele alıyor. Karaoğlu oyun boyunca, Kader Can’ın annesinden sevgilisine, taksiciden askerlik arkadaşlarına kadar birçok karakteri başarıyla canlandırıyor. Bir anne olup oğluna söz geçirmeye çalışıyor, bir Kader Can olup annesine isyan ediyor. Yazıcıoğlu, bir röportajında belirttiği üzere Kader Can’ı, askerlik zamanlarında tuttuğu günlüklerden yola çıkarak yazmış. Dolayısıyla, metin kurgu da olsa deneyimin içinden geliyor. Saman alevi gibi bir parlayıp bir sönen o delikanlıyı da hepimiz bir yerlerden tanıyoruz. Bu tanıdık his, Deniz Karaoğlu’nun oyun boyunca canlandırdığı diğer karakterlerde de ortaya çıkıyor. 

Sahne tasarımı son derece sade. Oyuncu ve sahne birbirini öylesine tamamlıyor ki, başka ne eklenirse eklensin fazla gelecekmiş gibi geliyor insana. Böyle sahneler genellikle oyunculardan beklentiyi yükseltiyor, çünkü sahneyi doldurma işi onlara kalıyor. Bir de oyun tek kişilikse, oyuncuya daha da büyük bir iş düşüyor. Deniz Karaoğlu, ‘Kader Can’da bu işin üstesinden başarıyla geliyor. Bir buçuk saatlik oyunda temponun düştüğü anlar çok nadir. Bunda, rap müzik âşığı Kader Can’ın konuşmasının da bu müziğin hızını taşımasının da payı var. Bu bakımdan oyun, seyirciye pek bir soluklanma fırsatı tanımıyor. Bu yönetmenin tercihi midir, her seyirciyi aynı derecede mi etkiler, bilinmez tabii.

Kimlik inşası ve askerlik

Kader Can’ın hikâyesini anlatma biçimi ve karakterinden taşan isyankârlık çoğunlukla güldürse de, içinizde bir yerlere de dokunuyor. Oyun, önemli bir toplumsal meseleye odaklanıyor: Erkek kimliğinin inşası. Daha önce, Tiyatro Alesta’nın Pınar Selek’in aynı adlı çalışmasından sahneye uyarladığı ‘Sürüne Sürüne Erkek Olmak’ adlı oyun, askerlik sürecinin erkek kimliğinin inşası üzerindeki etkisini çarpıcı bir şekilde sahneye taşımıştı. Karaoğlu da, ‘Kader Can’da, askerlikteki rütbe hiyerarşisini ve erlerin kendi aralarında kurdukları güç ilişkisini ele alarak, seyirciye bu konu üzerine düşünmeye davet ediyor.

Yönetmen yardımcılığını Sevda Deniz Karali’nin, koreografisini Gizem Bilgen’in üstlendiği, müzikleri ise ‘Ah! Kosmos’a ait olan ‘Kader Can’ 8 ve 9 Şubat’ta Kadıköy Theatron’da, 16 Şubat’ta ise yeni açılacak olan Kadıköy Boa Sahne’de seyirciyle buluşacak.

 



Yazar Hakkında