Adıyaman’da Ermeniler vardı

Adıyaman Üniversitesi tarafından desteklenen araştırma projesi ile 'Osmanlı’dan Günümüze Adıyaman Eğitim Tarihi' araştırıldı. Araştırmada Osmanlı döneminde eğitimin daha çok medreselerde gerçekleştiği ve eğitimin içeriğinin de daha çok okuma yazma ile dini bilgilerin öğrenilmesinden ibaret olduğu sonucuna varıldı. Adıyaman’da mercek altına alınan azınlıklar içerisinde ise Ermenilerin eğitime daha çok önem verdiği gözlendi.

Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Murat Gökhan Dalyan’ın yürütücülüğünü yaptığı proje kapsamında Adıyaman ve ilçelerinin Osmanlı ve Cumhuriyet dönemindeki eğitim, Müslüman ve azınlık okulları, kız çocuklarının okullaşması ile ilgili önemli verilere ulaşıldı.

Araştırmada Adıyaman’ın Osmanlı döneminde ilçeleriyle birlikte farklı illere bağlı olmasının ve ana yollara sapa kalmasından dolayı eğitim öğretim olarak diğer illerin seviyesine ulaşamadığı tespit edildi. Eğitimdeki bu manzaranın oluşmasında ulaşımın yanında Adıyaman’ın o dönemde küçük bir kaza merkezi olmasının ve halkın eğitim ve öğretime yeterli derecede önem vermemesinin de etkili olduğu sonucuna ulaşıldı.

Osmanlı eğitim öğretim kurumlarının genellikle camiler, cami bitişiğinde medrese olarak adlandırılan hücrelerden oluştuğu tespitinde bulunulan araştırmada, eğitimin içeriğinin de daha çok okuma yazma ve dini bilgilerin öğrenilmesinden ibaret olduğu sonucuna varıldı.

Ermeniler eğitime daha çok önem veriyordu

Araştırmada Adıyaman’daki Hıristiyan azınlık okulları hakkında da önemli verilere ulaşıldığını kaydeden Yrd. Doç. Dr. Murat Gökhan Dalyan; “Adıyaman’da bulunan Süryani ve Ermeni azınlık okulları da Müslüman okulları gibi kilise bitişiğindeki ek binalarda eğitimlerini papaz veya misyonerler gözetiminde sürdürmüşlerdir. Nüfus ve okullaşma oranı azınlıkların Müslümanlara göre daha yüksek olup, komşularından farklı olarak -özellikle de Protestanlarda- kız çocuklarının eğitim ve öğretime devam ettikleri görülmektedir. Azınlıklar içinde özellikle de Ermenilerin eğitim öğretime daha çok önem verdiği görülmüştür” ifadelerini kullandı.

Araştırmada köylerdeki eğitim ile ilgili önemli verilere ulaşıldığını belirten Dalyan, “Özellikle ilköğretimde II. Abdülhamit döneminde belli başlı köylerde okullar açılmış ise de halkın ilgisizliği ve maddi yetersizlikler nedeniyle bunlar düzensiz işlemişlerdir. İlginç olan bu okullarda nerdeyse tamamen erkek çocuklarının eğitim görmesidir. Bu durum cumhuriyet dönemine de aksedecek ve yeni dönemde kızların okullaşması erkeklere rağmen oldukça geriden başlayacaktır. Bu konuda da Kahta, Gerger, Samsat ve Çelikhan Adıyaman’ın ve Besni’nin gerisinde kalmıştır” dedi.

Adıyaman eğitim konusunda hala çok geride

Cumhuriyet döneminde Adıyaman eğitimi ile ilgili araştırma sonuçlarına değinen Dalyan, bu dönemde de Besni ilçesinin okullaşma ve kız çocuklarının eğitiminde Adıyaman ve diğer ilçelerin ilerisinde bulunduğunu kaydetti.

Dalyan: “Aynı Osmanlı dönemi gibi Besni yeni dönemde de okullaşma ve kız çocuklarının eğitiminde Adıyaman’daki en ileri bölge olarak görülmektedir. Bu bağlamda Besni’de 1960’larda okullarda kız çocukları bulunurken, Kahta’daki ortaokulda bir veya iki kız çocuğu görülmektedir. Muhtemeldir ki, bunlarda bölgeye gelen memur çocuklarıdır. Yani bölgedeki kız çocuklarının okumasına yönelik büyük bir önyargı bulunduğu görülmektedir. Hatta bu nedenle 1950’lere kadar ilköğretimdeki kız çocukların bir kısmının ilköğretimi bile bitiremediği görülmektedir. 1970’lerde bile okuryazar olan kız çocuğunun oranı okuryazarlar içinde yüzde otuzlar civarındadır. Aynı dönemde genel okuryazarlık oranında ise Adıyaman Türkiye’yi 30-40 yıl geriden takip etmektedir” değerlendirmesinde bulundu.

Adıyaman’ın günümüzdeki eğitim seviyesine değinen Yrd. Doç. Dr. Murat Gökhan Dalyan, 2000’li yıllara doğru gerek halkın ilgisi ve gerekse de bölgemizde açılan eğitim kurumlarının etkisiyle eğitimde ve okullaşmada hızlı bir ilerleme görülmesine rağmen hala eğitim konusunda Adıyaman’ın birçok ilin gerisinde bulunduğunu söyledi.

 

(Kaynak: Cihan)

Kategoriler

Güncel Azınlıklar