Yunanistan-Türkiye II. Yüksek Düzeyli İşbirliği Konseyi çerçevesinde 4 Mart’ta düzenlenen Türk-Yunan İş Forumu’nda, Yunanistan Başbakanı Antonis Samaras ile İstanbul’a gelen 88 Yunan işadamı, 400’e yakın Türk işadamıyla bir araya gelerek geleceğe yönelik işbirliği imkânlarını görüştüler.
Türkiye ile Yunanistan arasındaki ‘kronik’ anlaşmazlıklar bir yana, iki ülke arasındaki ekonomik bağların –her ne olursa olsun– artması ve iş dünyasının gerçekleştireceği karşılıklı yatırımlar sayesinde Türk-Yunan ilişkilerinin çok daha sağlam bir zemine oturması gerekiyor. Bu doğrultuda düzenlenen Türk-Yunan İş Forumu’na iki ülkenin başbakanlarının katılmaları ve işadamlarını cesaretlendirmeleri ayrı bir önem kazanıyor.
Türk ve Yunan işadamlarının sadece Yunanistan ve Türkiye’de değil, Orta Asya ve Ortadoğu piyasalarında da yapabilecekleri işbirliklerinin görüşüldüğü toplantılarda, turizm, sağlık, perakende satış, petrol ürünleri ve gıda sektörlerinde geleceğe yönelik işbirliği konusunda temeller atıldı.
Türk-Yunan İş Forumu’na katılan Yunan işadamları arasında, Yunan Petrolleri (ELPE) Grubu Başkanı Hristos Komninos, zaten Türkiye’deki futbol iddia oyunları piyasanın %45’ini elinde bulunduran bahis ve iddia oyunları şirketi Intralot’un CEO’su Konstantinos Antonopoulos, özel sağlık sektöründen Atina Tıp Grubu Başkanı Yorgos Apostolopoulos, Doğuş Grubu’yla birlikte Yunanistan’da marinaları bulunan Lamda Development’ın CEO’su Odisseas Athanasiou, Koç Holding’le Yunanistan’da ortaklığı bulunan Folli Follie’nin CEO’su Tzortzis Koutsolioutsos, Türkiye’deki duty free mağazalarının tedarikçileri arasında yer alan Karelia tütün şirketinin patronu Andreas Karelias, yıllardan beri Türkiye’ye klima ihraç eden ve Türkiye’de beyaz eşya üreten FG Europe’un başkanı Yorgos Fidakis ve Türkiye’yi yakından tanıyan veya Türkiye’de yatırım yapmış Yunan işadamları yer aldı.
Yunanistan Başbakanı Samaras’ın, forumda iki ülke işadamlarına hitap ederken sarf ettiği “Türk-Yunan işbirliğinin geleceği olumludur. Ülkeler arasındaki ilişkilerin sadece sabit bir siyasi çerçevede güçlendiği kesinlikle doğrudur. Bizim tarafımızca, Yunanistan'ın değişmez arzusu Türk-Yunan ilişkilerinin iyileşmesidir” ifadeleri önemliydi.
Hakeza, Başbakan Erdoğan’ın “Yunanistan Türkiye’de çok sayıda yatırım yaptı; aynı şekilde Türkiye özel sektörü Yunanistan’da yatırımlar yapıyor. Bunları her alanda çoğaltmamız, her alanda daha büyük atılımlar gerçekleştirmemiz gerekiyor. İnanın, çok büyük potansiyellerimiz var değerli dostlarım... Bunları ne kadar harekete geçirebilirsek, Türkiye ile Yunanistan’ı o kadar büyütebiliriz. Bu potansiyeli ne kadar harekete geçirebilirsek, geleceğe o denli güvenle bakar, bu bölgeyi o denli güven ve istikrarla buluşturabiliriz” sözleri, iş dünyasına güven aşılıyordu.
Türkiye ile Yunanistan arasındaki ticaretin hacmi 2011 yılında 4,1 milyar dolardı; 2012’de 5 milyar dolar seviyesine yükseldi. İki ülke hükümetlerinin 2015 hedefi, bunu 10 milyar dolara çıkarmak.
İşin doğrusu, iki ülke arasında giderek artan ekonomik ve ticari ilişkilerin teşvik edildiği ve dış politika aracı olarak kullanıldığı bir pozisyonda 10 milyar dolar hedefi düşük bile sayılabilir. Yeter ki, Türk-Yunan ‘kronik’ anlaşmazlıklarında yaşanabilecek birtakım hayal kırıklıkları yüzünden işadamlarının şevki kırılmasın.